(aproape) gata cu Borcaniada

rămăsesem pe la începutul lunii august la marinata de peşte.

după tura întîi, cea de-a doua am făcut-o dintr-o cantitate de peşte nedeterminată.
m-am grăbit şi n-am cîntărit materia primă.
peştele nu l-am mai dat prin făină şi nici nu l-am mai copt în cuptor.
doar l-am prăjit în ulei, în tigaie.
şi am prăjit la peştele ăla cîteva ore bune, l-am pus să se odihnească în tava de la aragaz, aliniat şi straturi-straturi, separate cu hîrtie de copt.
şi m-am dus la culcare pentru că era a little bit too much.
a doua zi am făcut marinata, cu altă proporţie oţet-apă.
proporţie la fel de nedeterminată acum, pentru că nu-mi aduc aminte cît cu cît am amestecat.
ştiu sigur că a rezultat un borcan de 4,250 în care am înghesuit ordonat toată cantitatea de peşte.
între timp am deschis un borcan din prima tură: peştele este prea acru.
am intuit chestia asta la momentul cînd am făcut marinata (2 la 1, oţet/apă) dar am zis să respect reţeta.
nu o voi mai respecta.
peştele din marinată devine foarte comestibil = muuult mai puţin acru, atunci cînd îl amestec cu cartofi fierţi şi ceapă.    

mama era la noi, a venit şi Cristi, au plecat şi mama şi Cristi, au venit Costică şi Gică, au plecat şi ei şi ne-am apucat şi noi de zarzavatul pentru iarnă.
în premieră anul ăsta am făcut suc de roşii, amestecat cu ardei kapia şi morcovi (raşi).
n-am vrut să mai trecem prin experienţele de anii trecuţi cînd am făcut zarzavatul-zarzavat, separat şi sucul de roşii l-am făcut bulion.
am scos ‘apa’ din suc, am încercat să păstrăm acea ‘apă’, ne-au explodat nişte pet-uri şi am zis ‘pas’ metodei.
am făcut calculele: să ne ajungă zarzavatul cu suc de roşii din octombrie pînă în iulie = 10 luni = 40 de săptămîni x 2 borcane/săptămînă = 80 de borcane.
deci:
19 august: 2 găleţi cu roşii, 15-16 kg; 20 de ardei kapia; 4 kg morcovi.
ardeii şi morcovii i-am ras cu o zi înainte.
roşiile le-am spălat a doua zi.
ardeii şi morcovii i-am pus la foc mediu, în oala acoperită cu capac.
era ora 14,30.
roşiile le-am dat prin maşină şi, pe măsură ce la storceam, turnam sucul în oala cu ardei şi morcovi.
minunatul amestec a început să clocotească, a scăzut 5 cm, au rezultat 17 borcane x 0,720.
la 16,30 ultimul borcan era pus, cu capacul în jos, la odihnă şi vidare, în cămară, învelite toate în bătrînul sac de dormit portocaliu.
20 august: 16 borcane x 0,720.
22 august: 2 x 18 = 36 borcane x 0,720.
25 august: 18+14 = 32 borcane x 0,720.
total suc de roşii cu zarzavat = 101 borcane !!!

faţă de anul trecut, cînd ajunsesem la magi VI, în vara asta prunele s-au supărat pe soare, pe ploi şi pe noi.
26 august: prune în sirop propriu = 6 borcane x 0,900.
nu-i nici gem, nici magiun, nici compot.
nu mai ştiu cîte prune au fost, nu mai ştiu cît zahăr am pus.
le-am lăsat cu zahăr peste noapte şi nici nu le-am scăzut o veşnicie.
e ceva bun de tot, dulce, cu jumătăţi de prune întregi.

(şi tot) 26 august: zacuscă de vinete = 2 borcane x 4,250 + 2 borcane x 0,900.

27 august: zacuscă de vinete = 2 borcane x 4,250.

7 septembrie: bulion = 22 borcane x 0,720, din 6 găleţi de roşii.
am scos 13 l de ‘apă’ (zeamă, suc mai chior), pe care ‘apă’ am amestecat-o cu zarzavatul făcut anul trecut, rătăcit şi găsit în cămară într-un borcan de 4,250.
şi-uite aşa plusăm cu 13 borcane x 0,720, de suc de roşii cu zarzavat.

23 septembrie: din 50-55 kg de mere din livada proprie => 31 borcane x 0,720 de mere rase.
fără zahăr.
în 2 ture în oala de inox.

începută ieri, terminată azi: zacuscă de vinete şi bureţi = 11 + 10 = 21 borcane x 0,720.
5 kg vinete; 2 kg bureţi; 6 kg ardei kapia; 3 kg ceapă; 3 borcane x 0,720 bulion; 1,300 l ulei; 6 linguri de sare; 3 ardei iuţi.
ardeii şi ceapa le-am tăiat ieri la robot.
vinetele, tăiate cubuleţe, le-am opărit azi şi le-am dat prin maşina de tocat.
bureţii cruzi, tot prin maşina de tocat.
era mai bine dacă dădeam şi ardeii, robotul făcînd şi el ce poate.
în uleiul încins am călit 1-2 minute ceapa, am pus pe rînd restul ingredientelor, ultimile fiind bulionul şi sarea.
le-am ţinut pe foc mic spre mediu pînă s-au înmuiat ardeii.

povestea îşi va relua firul atunci cînd se vor coace gutuile din gutuiul din dotare.
şi aş vrea să pun şi gogoşari în oţet, şi nişte rădăcină de ţelină rasă, şi ceva sfeclă roşie rasă.
gogonele şi varză murată.
hrean în oţet.

pe măsură ce se coceau, luam din grădină cîte 6-7-10 castraveţi şi-uite aşa am pus 3 borcane x 4,250 de castraveţi în oţet:
750 ml apă  + 250 ml oţet + 5 linguri zahăr + 2 linguriţe sare.
amestecul l-am turnat rece peste castraveţii puşi în borcan, cu capetele tăiate.

am pus şi un borcan de 1,750 de ardei iuţi în oţet.
1 l apă + 400 ml oţet + 1 lingură sare .
amestecul clocotit l-am turnat peste ardei înţepaţi cu cuţitul.

faţă de seceta care în vara asta (chiar) a ucis orice boare de vînt, sîntem mulţumiţi de tot ceea ce ne-a dat grădina noastră.
roşile au fost marea surpriză, sînt iubitele, alintatele şi eroinele noastre.

va urma…    

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu